De ‘businesswereld’ wordt groter met de dag. Meer mensen creeëren bedrijven waarmee ze producten of diensten verkopen. De concurrentie wordt steeds groter. Dit betekent dat mensen steeds creatievere salestechnieken moeten bedenken om toch hun producten te verkopen. Hedendaags bestaan er een aantal technieken die als het meest effectief worden beschouwd. Deze worden hier benoemd om jou te helpen met je business.
SPIN Selling
SPIN-selling draait om adviesgericht verkopen. Het draait ook vooral om de juiste vragen stellen. Bij SPIN-selling zijn er 4 soorten vragen die je moet stellen. Ten eerste zijn er situatievragen. Deze zijn de fundering van het salesproces. Controleer of jouw verkoopaanbod de behoeften van de koper vervult. De antwoorden op deze vragen kunnen erg informatief zijn voor jouw verkoop. Ten tweede zijn er probleemvragen. Je moet vragen aan de koper wat zijn grootste probleem is dat jouw product kan oplossen. Ten derde zijn er implicatievragen. Deze vragen gaan dieper in op de problemen van je klant en kunnen negatief gericht zijn. De laatste vragen zijn nut- en noodzaakvragen. Deze vragen richten zich op de oplossing voor de problemen die het antwoord waren op de andere vragen. De problemen die jij met jouw product kan oplossen. Je kan altijd hulp vragen met deze salestechniek bij een bedrijf als The Underdog.
SNAP selling
SNAP selling techniek beïnvloedt kopers op een positieve manier. Deze techniek laat de koper zich voelen dat hij helemaal achter zijn beslissing staat en de beslissing helemaal zelf maakt. Het is dus gericht op hoe klanten beslissingen maken. Deze techniek geeft de klant geen overbodige informatie en follow-up mails. De techniek is namelijk op de hoogte ervan dat de tijd van de klant kostbaar is. De techniek initieert verandering en selecteert bronnen. De verkoper moet flexibel zijn naar de klant en open staan om te werken. De afkorting ‘SNAP’ staat voor Simple, Invaluable, Align en Priorities.
Sandler methode
De Sandler verkoopmethode gaat dieper in op het verkopen. Verkopers die de Sandler methode gebruiken hebben diepe discussies met de klant die zich focussen op de impact van een uitdaging op een bedrijf en focussen zich op de behoeften van de klant. De verkoper focust zich met deze techniek op drie aspecten: het technische aspect, de bedrijfseconomische impact en de persoonlijke interesse. Dus deze techniek laat de klant het product van meerdere kanten beschrijven en laat de verkoper meerdere kanten van de verkoop zien.
Wil je jouw product snel en goed verkopen? Gebruik dan een van bovenstaande verkooptechnieken.