Slijterij aantrekkelijk inrichten

De slijterij trekt een steeds diverser klantenbestand aan. Dit komt onder meer doordat de alcoholvrije ‘sterke dranken’ in opmars zijn. In veel slijterijen hebben whiskey en gin zonder alcohol al een vaste plek veroverd. Daarnaast weten klanten de slijterij uiteraard ook te vinden voor een goede fles wijn, speciaalbier of een wodka, rum, limoncello, amaretto, vermout, gin of whiskey. 

Met een aantrekkelijke winkelinrichting zorg je ervoor dat jouw klanten gemakkelijk vinden waar ze naar op zoek zijn. Wist je dat de sensorische aspecten er zelfs aan bijdragen dat je meer verkoopt? Doe je voordeel met onderstaande tips & tricks.

Producten spiegelen

Klanten vinden producten er aantrekkelijker uitzien als ze eruitzien alsof ze nog niet door een ander zijn aangeraakt. Plaats je producten dus netjes uitgestald in houten rekken of metalen stellingen en zorg ervoor dat de flessen netjes gespiegeld staan. 

Gevoelstemperatuur van de ruimte

Door de juiste kleuren en texturen te gebruiken in je interieur, zorg je ervoor dat de gevoelstemperatuur van de ruimte stijgt. Een ruimte met hoofdzakelijk rode kleuren voelt warmer aan dan een ruimte met overwegend blauwe kleuren ingericht. Je klant voelt zich prettiger in een warm aandoende ruimte, blijft langer binnen en is geneigd om een grotere aankoop te doen. 

Wist je dat er een emotionele warmte ontstaat op het moment dat je een klant een warme drank aanbiedt? Verras je (vaste) klanten met een glaasje glühwein of een kop koffie. Je klant schat je hierdoor zorgzamer, vrijgeviger en warmer in en zal graag wat voor je terugdoen.  

Grote rol van verlichting

Licht kan je klanten verleiden om voor een specifiek product te kiezen. Combineer warm licht met accentverlichting om een bepaalde drank letterlijk en figuurlijk in de spotlight te zetten.  Door slim gebruik van licht wek je een positief gevoel op en stijgt de ervaren gezelligheid. Je klanten spenderen meer tijd voor een product in een display als je hier licht aan toevoegt. Ook raakt de klant een product eerder aan, waarmee al een intentie om te kopen ontstaat. Bij gebruik van helder licht stijgt het gevoel van enthousiasme en stijgt het toenaderingsgedrag eveneens. 

Beïnvloeding bij promotie van producten

Volgens de psycholoog Robert Cialdini werkt sociale bewijskracht het best in winkels met een warme gevoelstemperatuur. Hang een krijtbord op met daarop een kreet als bestverkocht, bijzonder populair of meest gekozen. Heeft je slijterij een koelere gevoelstemperatuur? Dan werkt het goed om te kiezen voor termen die schaarste uitdrukken, zoals op maat gemaakt of uniek. 

 

Gerelateerde berichten