Tips om een horecakeuken in te richten

Heb je grootste plannen om een eigen horecazaak te gaan starten, of heb je een keuken die nodig toe is aan vervanging? Naast dat je een goed werkend horeca fornuis moet hebben zijn er natuurlijk nog meer zaken om over na te denken. Je wilt het allemaal op de juiste manier doen, zodat je niet later weer opnieuw moet beginnen. We geven je in dit artikel een aantal tips over hoe je het beste een horecakeuken kunt inrichten. 

1: Prioriteiten stellen

Maak allereerst een lijst waarop je alles wat je nodig hebt gaat opschrijven. Daarna is het belangrijk om te kijken wat je meteen nodig hebt én wat wellicht nog een poosje kan wachten. Prioriteiten stellen is belangrijk, zeker als het aankomt op de budgetten die je hebt. Wat kan en mag er absoluut niet ontbreken? Dát moet dus bovenaan je lijst komen te staan. Wat gebruik je momenteel (nog) niet? Dat kan dan dus nog wel even wachten.

2: Professionele, goedgekeurde horeca apparatuur

Natuurlijk voldoet een camping gaspitje niet als je moet gaan koken in een horecazaak. Professionele, goedkeurde horeca apparatuur is een must als het aankomt op kwaliteit en veiligheid. Denk naast het fornuis ook aan bijvoorbeeld de koelkasten en vriezers, friteuse, afzuigkap vaatwasser enzovoorts. Om geld te besparen kun je alles het beste bij één leverancier bestellen. Deze kan als je grote hoeveelheden afneemt vaak wel een mooie korting bieden. Ook zijn er soms mogelijkheden om apparatuur van hetzelfde merk aan te schaffen. Als je hiervoor kiest kan het zomaar zo zijn dat het onderhoud er van dan ook door één en dezelfde partij kan worden gedaan. Wel zo makkelijk als je niet met tien verschillende bedrijven contact moet houden voor de jaarlijkse check. 

3: Praktisch inrichten

Denk goed na over de inrichting en de installatie van de keuken. Zet alles het liefste (op schaal) op papier, zodat je precies weet hoeveel ruimte er is om alles te (laten) plaatsen, maar ook hoeveel beweegruimte er is voor de medewerkers. Houd ook rekening met alle stroom- en afvoerpunten. Kom je er zelf niet uit, laat het dan door een professional uittekenen. Op deze manier weet je zeker dat alles uiteindelijk op een goede en veilige manier wordt geplaatst. Dit kost je wellicht iets meer geld, maar dat kun je incalculeren tijdens het op een rijtje zetten van het beschikbare budget. Dit is dus een dingetje wat wel hoog op je prioriteitenlijst kan worden gezet. 

4: Veiligheid en hygiëne 

Naast dat de medewerkers op een veilige, ergonomische en efficiënte manier moeten kunnen werken is ook hygiëne natuurlijk heel erg belangrijk binnen de horeca. De keuken moet op een snelle en gemakkelijke manier kunnen worden schoongemaakt. Daarnaast is het ook belangrijk dat er geen glijpartijen kunnen ontstaan als de vloer bijvoorbeeld nat wordt. Een goede antislip vloer is dus eigenlijk onmisbaar. Werkbladen en apparatuur dienen ook op goede werkhoogte te zijn geïnstalleerd, zodat iedereen op een goede en ergonomische manier zijn/haar werk kan doen.

 

Gerelateerde berichten